Mina åsikter om spelets grafik

Mycket av spelets grafik har uppdaterats det senaste året, vilket har varit välbehövliga uppdateringar. Exempelvis byttes anslagstavlor, vägskyltar, tävlingsresultattavlor och utvalda terränghinder ut mot nya tidigt förra året, i tillägg till fler skyltar vid årets slut.

De här föremålen var alla i behov av en uppdatering och det är inte själva uppdaterandet av gamla saker i spelet som jag är motsträvig och vrång över – det är den nya grafiken de verkar sträva efter som jag ställer mig tveksam till.

Även om jag ger intrycket av att alltid ha ett ”det var bra, men…” på läpparna, motsätter jag mig inte all förändring. Allting var inte ”bättre förr”. Men jag tycker inte nödvändigtvis att just grafiken blivit bättre i spelet i år än säg, för två år sedan.

Om de nya anslagstavlorna skrev jag att det är trevligt med lite uppmärksamhet riktad åt saker i spelet som vanligtvis glöms bort - för så tycker jag fortfarande – och höll inne med kritiken. Nu räcker det. Såhär tycker jag om anslagstavlorna och spelets grafik överlag:

Jag har som mest emot att ny textur ser tecknad ut på ett helt annat sätt än tidigare. Mycket av spelets grafik har strävat efter något åt det mer realistiska hållet - fram tills nu. Se bara på marken: länk här.

Utöver det så har det inte gjorts något överhuvudtaget för att få färgerna på träplankorna hos till exempel anslagstavlorna att överensstämma med de genomgående färgvalen som gjorts för spelets områden. De ser inte ut att höra hemma i spelets äldre områden. Och tro mig, det är inte särskilt svårt eller tidskrävande att ändra en färg lite åt det ena eller andra hållet och om de hade gjort det hade jag haft mycket mindre att vara missnöjd över.

Det som gör mig så förbannad är att samma färger som på anslagstavlorna återfinns i det nya området som öppnade i slutet av förra året, för jag misstänker att det var ungefär samtidigt som de började arbeta på grafiken till det nya området, som de bestämde sig för att byta ut de gamla skyltarna med nya och finare skyltar. Jag förstår hur de tänkte, men jag blir riktigt arg när någonting görs hastigt och ogenomtänkt ”bara för att”. Som att de tänkte "De här skyltarna vi gjort till de nya området är riktigt fina, vi kan lika gärna byta ut alla de gamla skyltarna också. Det blir bra!" - utan hänsyn till att de inte ser bra ut i äldre områden.

Jag tycker att det är tråkigt att äldre områden hamnar i skuggan av nya områden jämt och ständigt. Jag är oerhört trött på att äldre områden ska anpassas till det där nya som det kommer på, när det borde göras någon ansträngning/strävan efter ett helhetsintryck som fungerar för äldre områden såväl som nya.

Det jag försöker säga är att nya områden bör ta hänsyn till äldre områden. Grafiken har haft en viss riktning i flera år – i flera år! – ända sedan de första spelen, och har blivit ett igenkännande karaktärsdrag.

Det nya området har gjort en skarp vändning och drastiskt bytt riktning överlag i jämförelse med äldre områden. Jag får intrycket att de gått ifrån spelets känsla med det nya området, medan jag önskade mig något som grafikmässigt liknar Epona, Södra Skördebygden.

Jag menar inte att de bör sträva efter grafik som är på samma nivå som Gyllenåsarnas dal, vilket är det första området som gjordes i spelet, men jag tycker att nya områden ska fungera tillsammans med äldre områden, vilket Skördebygden faktiskt gör.

Förstår ni hur jag menar? Spelet har, fram tills nu, haft en viss genomgående känsla och karaktär, men på senaste tiden har det liksom… inte fått fortsätta vara så, vilket gör mig orolig. Grafiken i det nyaste området vi fått ser ut att vara tagen ur ett annat spel.

Jag ser vad de försöker göra, men resten av spelet hamnar hopplöst efter i jämförelse med nyare områden när grafiken byter riktning i spelet såhär. De gör det onödigt svårt för sig själva, för som man bäddar får man ligga - hur mycket mer jobb kommer inte behöva göras för att uppdatera allt det gamla i spelet för att få ihop helheten i framtiden?

Och det var mina tankar om spelets grafik.



Vi håller med dig till 100%! Sjukt bra skrivet! Fast vi tycker att Mistfall är otroligt fint så stämmer det inte överens med resten av spelet, det är precis som att rida i ett annat spel. Det känns, och ser inte alls ut som SSO, och det är riktigt tråkigt!

2018-02-04 // 12:43:18

Lite sent, men otroligt bra formulerat! Det är riktigt svårt att skriva bra om ett ämne som detta, men jag gillar verkligen detta inlägg, och jag håller med dig!

Svar: Vad glad jag blir att du gillar inlägget :) Tack!
Delfina

2018-02-07 // 15:50:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback