Hovslag i förra veckans onsdagsuppdatering

Förrförra onsdagsuppdateringen var en liten sådan, åtminstone enligt dem själva, men jag är inte säker på att jag håller med dem om det faktiskt.
Onsdagsuppdateringen innehöll nya ljud från hästens hovar, vilket måste ha varit tidskrävande att göra eftersom att hästen ger ifrån sig olika ljud beroende på vilken marken är - och de skriver också att fler sådana här förändringar är på ingång, men att mycket av de ändringar som gjorts inte märks i spelet. Som om det inte vore nog med att vi fått nya hovljud, har de också gett oss nya husdjur; tre ekorrar.
 
Mer om ekorrar och husdjur i ett annat inlägg, idag tänkte jag skriva lite utvärderande om de nya hovslagen.
 
Vi har fått nya ljud till hästarnas hovslag när vi rider i gångarterna skritt, trav, galopp - och tölt! Jag var nyfiken på om de nya ljuden också gällde tölten, men det gjorde de faktiskt.
Jag är ärlig när jag säger att jag tycker om de nya ljuden som hovarna ger ifrån sig. Ni känner nog mig vid det här laget och jag har för vana att vara lite väl kritisk till de uppdateringar som görs till spelet. Inte den här gången! Helt ärligt var hästarnas hovar verkligen i behov av nya ljud, och de här nya ljuden är så mysiga att lyssna på.
 
Jag läste att någon tyckte att traven lät halt, men jag har inte tillräcklig kunskap om gångarter för att kunna avgöra det. Själv tycker jag om gångarterna i sina nya ljud, speciellt galopp. Det är himla mysigt att rida på uteritt nu.
 
Eldur
 
Ljudet från hästens hovar låter nu annorlunda beroende på vad marken är. Ljuden är lite dämpade när hästen skrittar genom gräs än vad de är på Jorviks ridstigar, kullerstensgator och stenbroar (jag tycker dock att det låter annorlunda på broar, men jag kan inte säga säkert). Jag tycker verkligen om tanken med att marken påverkar vilka ljud hovarna ger ifrån sig, och ljuden är hur mysiga som helst. 
 
Tölt på Eldur
 
Jag älskar också ljudet av islandshästens tölt, den är underbar även om den blir lite tyst efter ett tag. Det är så fint att de lagt ner arbete även på det - även om de glömt bort att göra det i hemstallet också. För ja, alla andra gångarter fungerar i hemstallet nu, men tölt gör det inte. Det gör inte så mycket dock, jag har nog aldrig tidigare töltat i stallgången och kommer nog inte göra det igen, liksom.
 
 
Jag skulle tycka att det vore trevligt om tyngre hästar hade hovslag som lät lite dovt och mörkt, eller om det var skillnad på att ha hästskor eller inte, men frågan är om det verkligen är värt det.
 
Vad är era åsikter? Saknar ni något med de nya hovslagen?



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback